Tovede kyllinger og påskeharer

20130207-103119.jpg
For noen år siden strikket jeg påskekyllinger etter oppskrift fra boka «Krymp!» av Birte Aartun-
en bok med mange artige oppskrifter ! Etter en hel liten hønsegård med kyllinger kom ideen om harer- det var jo bare å gjøre litt forandringer i oppskriften, det ? Som sagt så gjort, og jeg håper ikke det gjør noe at jeg har brukt første del av kyllingoppskriften- og gjengir den her !
Du trenger Finull eller PT2 ,og pinner nr.6 . Ull eller dacronvatt til fyll, og små svarte perler til øyne.
Jeg har brodert blomster på mine kyllinger og harer, etter toving ,med rester av ull-brodergarn fra diverse bunader!
Til haren legger du opp 30m på strømpepinner 6. Strikk 14 omg før du feller slik : Strikk 2m sm i begynnelsen og slutten av hver annen omg til du har 14m igjen. Strikk rett opp 12 omg, før du strikker de to første m på hver pinne sammen. Strikk 1 omg, trekk tråden gjennom de resterende m og klipp av tråden så du har nok til å sy litt nedover halsen på haren . Stram tråden litt, slik at den «bøyer» hodet forover.
Lag en «duskehale og fest den midt bak før toving.

Ører : Legg opp 3m og strikk fram og tilbake . Strikk 1 omg, snu og legg ut 1m i hver side på neste omg =5m, strikk 1 omg, snu og legg ut 1m i hver side =7m. Strikk til du har 20 riller. På neste omg strikker du de to første og de to siste m på pinnen sammen, 1 omg, gjenta fellingen =3m. Fell av, og snurp dem litt sammen på midten før vask ; evt. knyt en ulltråd på midten .

Toves i maskin på 40 grader, fyll dem med ull eller vatt og form dem litt før de settes til tørk.

20130207-105226.jpg
Etter tørking syr du på en bunn av stoff eller filt. Det er lurt å ha litt ris eller en flat sten i bånn; da står de stødigere ! Sy fast ørene , og sy på øyne og nese. Broder evt. blomster slik som jeg har gjort- eller la dem bare være som de er. Søte blir de uansett !

Legg igjen en kommentar