Nisser og hjerter

Nissedukke og hjerte etter vask .

Nissedukke

Garn og pinner som passer sammen ( bruk et halvt eller helt pinnenummer mindre enn anbefalt, så fyllet ikke kan pilles ut ). Garntypen bestemmer størrelsen .

Dacronvatt til fyll .

Jeg har brukt rester av RaumaFinull fordi jeg ville prøve å tove dem litt , og strikket med pinne 2,5 . Ferdig tovet ble de 11-12 cm opp til luespissen .

Legg opp 30 m fordelt på tre pinner .

Bukse 12 pinner

Genser 14 pinner

Bytt til ansiktfargen , og strikk to og to m sammen på første omg. På neste strikker du to m i hver så du igjen får 30 m.

Hode 14 pinner . To og to m sammen på siste pinne, trekk tråden gjennom de gjenværende maskene .

Fyll hodet først, stram med en tråd i halsen . Sy markering til armene og fyll de pluss kroppen. Sy mellom bena, fyll og sy sammen nederst . Jeg har «snurpet» sammen nederst så nissene får en rund og god fasong 😊

Lue : legg opp 30 m fordelt på tre pinner . Strikk tre omg 1r 1vr , deretter 14 omg glattstrikk .

Fell slik ; (2 r, 2 r sm ) til du har 2 m igjen, som strikkes rett . Strikk tre omg uten felling .

(1 r, 2 r sm ) ———————— « —————————- . Strikk to omg uten felling .

2 og 2 m sm ut omg , trekk tråden gjennom de resterende m, fest en dusk i

toppen . Sy luen fast til hodet med usynlige sting .

Før vask !

Tovet hjerte av Finull

Rester av finullgarn ( det går under ti gram til et hjerte ), pinner 3 . Dacronvatt til fyll .

Legg opp 26 m, strikk 6 riller . Fell 6 m i hver side, strikk 5 riller over de midterste 14 m . Fell av og sy sammen – husk å fylle med litt vatt før de siste stingene !

Jeg vasket fem nisser og ti hjerter på vanlig finvask 40 grader, sammen med et par bukser . OBS ! Bruk Milo !

Hjertene lå løse, mens jeg hadde puttet nissene i to vaskeposer ( hhv 3+2 nisser ). Jeg skal nok la nissene også ligge løse neste gang, bare for å se hvordan det fungerer , men jeg ble veldig fornøyd med denne tovingen !

Nisser og hjerter etter en runde finvask med Milo .

Legg igjen en kommentar