SMÅ STRIKKEDE DUKKER/BAMSER – eller Lommevenner

Så vidt i gang med et nytt år dukker det opp en ny Facebook-gruppe for oss som ikke klarer å la være å strikke ! «Lommevenn » kalles den, og er startet av Tonje Lysaker . Hun fikk en ide om at små barn som må behandles i ambulanse kunne trenge en myk liten venn å holde rundt ; og mine tanker gikk tilbake til syttitallet . Jeg strikket en god del slike små dukker den gangen, og nå er jeg i gang igjen – jeg og veldig mange med meg ! Dette har virkelig slått an ❤️
Jeg har den gamle oppskriften som min mor laget en versjon av til bruk i håndarbeidstimene på skolen hun jobbet , og jeg har skrevet ned en Bamse-oppskrift i to størrelser . 

Jeg har strikket med et garn som har 120m / 50 gram ( DropsCottonMerino ) på pinner 2,5 for å få maskene såpass små at ikke barnefingre kan dra ut fyllet ! De er fylt med dacronvatt , og både garn og fyllmateriale tåler vask !


SMÅ KOSEDUKKER

Legg opp 32 m og strikk rundt på fem pinner . Skoene strikkes fram og tilbake de to første pinnene !
SKO : 5 omg

BUKSE : 14 omg

GENSER : 12 omg . Neste omg str 2 og 2 m r sammen = 16 m

ANSIKT : Første omg strikkes på de 16 m, på neste omg strikker du 2 m i hver så du igjen får 32 m . Strikk 8 omg

LUE : 8 omg ( her kan du f.eks strikke to riller som «vrangbord»)

FELLING : 2 m r, 2 m r sammen ut omg

                  To omganger uten felling

                   1 m r, 2 m r sm ut omg

                   En omg uten felling

                  2 og 2 m r sm ut omg . Trekk tråden gjennom, fest og lag evt en dusk !
KOSEBAMSE I TO STØRRELSER
Høyde ca 11 (9) cm, bredde ca 6 (4,5) cm i DropsCottonMerino på p 2,5 
Legg opp 32 (24) m, strikk to p fram og tilbake før du fortsetter rundt på fem pinner .
BEIN : 16 (12) omg

KROPP/GENSER : 12 (9) omg . Strikk 2 og 2 m sm på neste omg til hals =16 (12) m.

HODE : første omg på 16 (12) m, neste omg str 2 m i hver så du får 32 (24) m .

              Strikk 16 (12) omg . Fell av .
Dukke/ bamse fylles med dacronvatt , og sys sammen i topp og bunn . Sy en søm for å markere beina, og to for å markere armer . Sy i en tråd rundt halsen, stram litt og fest godt ! Broder detaljer som øyne, nese etc . På bamsen syr du noen sting på skrå i hvert hjørne av hodet for å markere ører !


SKJØRT TIL DUKKE/ BAMSE 

Legg opp 48 m på begge størrelser . Strikk to pinner r fram og tilbake før du fortsetter rundt i glattstrikk . Strikk 8 (5) omg, deretter feller du slik på den største størrelsen : 1 r, 2 m r sm ut omg = 32 m . På den minste størrelsen feller du slik :

2 r, 2 r sm ut omg = 36 m. På neste omg strikker du 1 r , 2 r sm ut omg =24 m .

Strikk deretter skjørtet sammen med beina før du fortsetter med overkroppen, eller fell av og sy det fast på den ferdige dukken/bamsen .


Håper du vil kose deg med å strikke disse små vennene – og vil du ha mer info om hva en Lommevenn er og hva prosjektet til Tonje Lysaker går ut på , så sjekk siden med dette navnet på Facebook ! Super måte å få brukt både restegarn og fantasi på ☺️

                                                                                     💖 🚑 🐰💖 🐻 💖 🐱 💖 🦁 🚑 💖

Du kan enkelt forandre ørene på dyra, og slik få til forskjellige dyr ! Her har jeg laget kanin, bamse, katt og løve – grunnoppskriften er den samme for alle .


På katten har jeg strikket de 12 m bak sammen med de foran, og samtidig felt av . Sy noen markeringssting på skrå ved hvert øre.

 Kaninørene har jeg strikket ved å, på siste omgang på hodet, felle 1 m i beg og slutt av hver pinne . Deretter har jeg strikket de 4 m på p 1 og 2 sammen og strikket 2 omg ( strikkes r fram og tilbake ). På de to nest p legges det ut 1 m i starten = 6 m . Strikk 6 pinner , strikk så 2 m sm i starten av hver p til du har 2 m igjen . Strikk de to m sm, trekk tråden gjennom og fest . Gjenta med de 4 m på p 3 og 4 .

For å lage løve har jeg heklet en rad fm med 3-4 lm mellom hver rundt hele hodet, bak ørene . 1 fm i hver strikkemaske !

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Dorthe Pedersen
    des 11, 2023 @ 12:53:00

    Kan man få opskriften på lommeven ??

    Svar

Legg igjen en kommentar