«Hønsekofte» og kosesokker

I sommer har jeg kost meg med å strikke sokker som skal gis bort i julegave ; sokker med mønster som skal si noe om den som får dem . Det startet med en jakke i Hønsestrikk , «Bicycle ride» , designet av Cecilie Kaurin og Linn Bryhn Jacobsen . Jeg strikket min egen vri på teksten og satt inn norsk tekst istedenfor den engelske , og etter at jeg var ferdig klarte jeg ikke gi meg ! Jeg elsker å tegne og å strikke mønster , og jeg har laget et utall votter i Finull/pt2 som jeg har tovet litt – veien til tovede kosesokker var kort ! Jeg har prøvd å skrive ned en slags oppskrift , men har gått ut fra en som finnes i heftet «Tema 16 toving » fra Sandnes Garn . Mønster foreslår jeg at du komponerer selv – ofte blir det til mens jeg strikker, men det finnes mye inspirasjon på f.eks. Pinterest ! ( Link til Hønsestrikk sin blogg : http://chickenknitting.blogspot.no/2016/06/glad-jakke-for-fine-sykkelturer.html i Finull/pt2


TOVEDE KOSESOKKER i Rauma Finull/ pt2 

Størrelse : dame 38/40

Du trenger ca. 130gr garn , gjerne restegarn – det går ikke mye av hver farge .

Strømpepinner 3 til vrangbord/kant, 3,5 til selve sokken
Legg opp 64 m på p 3 og strikk dobbel perlestrikk eller vrangbord med 2r 2vr 12 omg .

Bytt til p 3,5 og strikk mønster etter eget valg ca 50-55 omg . Nå strikker du inn en tråd over 30 m til hælen , før du fortsetter med mønster i ytterligere 43-45 omg . 

Fell til tå som du feller på hælen ; start etter de fire første omg på hældiagrammet .


Hæl : plukk opp 30 m på hver side av hjelpetråden pluss 2 m i hver side = 64 m tilsammen . Strikk hæl etter diagrammet ,(mønster velger du selv, hvis du vil ha det !)
Fest alle tråder og broder evt detaljer før du tover sokkene forsiktig . Jeg vasket et par sokker ,sammen med et lite håndkle , på 40grader finvask med litt Milo . Vasker du flere par sammen er det ikke nødvendig å legge med håndkle !

Legg igjen en kommentar

