Bonzostrikk’s hønsegenser 🐔 Chicken knitting

Jeg har endelig tatt mot til meg og strikket min helt egen hønsestrikkgenser ! Utrolig morsomt – og mønsteret ble til mens jeg strikket . Jeg har plukket litt herfra og litt derfra ; tulipaner,garnnøster og kaffekopp fra «Hønsestrikk til folket » av Cecilie Kaurin og Linn Bryhn Jacobsen , Sinnasauen til Ann Myhre og ellers litt improvisasjon !

20140803-102004-37204802.jpg
Jeg har strikket genser’n min i CottonMerino fra Drops ; pinne 3,5 til oppbrettkanter og pinne 4 ellers . (22m =10 cm ).
Garnforbruk pü akkurat denne ble omtrent slik : 300 g beige, 50 g av hver av fargene gul, grønn, mørk og lys rosa, 100 g av blü og mørk rød .
Bordene nederst pü bol/ermer og i halsen er den samme hjerteborden . Neders pü bol og ermer starter du med 8 omg glattstrikk, 1 omg hull, 8 omg glattstrikk før borden . I halsen strikker du borden, 3 omg glattstrikk etter hjertene, hullrad, 8 omg glatt .
Til denne , som er en størrelse M/L la jeg opp 220 m til bolen, og strikket 42 cm opp til ermhullene . Til ermer la jeg opp 48 m ; legg ut 2 m hver fjerde omg til 92 m . Strikk til de er sü lange som du vil ha dem før det felles 10 m midt under hvert erme og i hver side av bolen . Sett alt inn pü samme rundpinne og strikk videre samtidig som du justerer masketallet (ved ü strikke 2m sm med jevne mellomrom) til 348 m .
Fortsett med bĂŚrestykket, og fell ifølge mønsterdiagrammet . Og husk ; mønster tegner du selv inn i diagrammet hvis du vil ha noe helt annet enn det jeg har pĂĽ genser’n min !

20140803-103751-38271628.jpg

20140803-103751-38271815.jpg
Etter siste felling er det 116 m igjen. Jeg fellte 20 m jevnt fordelt for ĂĽ fĂĽ halsĂĽpningen passe – det justerer du selv, hvor stor du vil ha ĂĽpningen.
Strikk hjertebord og hullrad pluss brettekant 😊 Fest alle trĂĽder, sy sammen under ermene, og sy ned brettekantene – og vips ! Ferdig til bruk 😀

💙 🐔 💙 🐔 💙

I have made myself a brand new sweater ; knitted in CottonMerino from Drops , using different kind of patters that «describe» my interests ! When you knit like this it’s called «chicken knitting » ( http://chickenknitting.blogspot.no ) ; originally something that started in Denmark in the seventies ! It’s fun knitting like this , deciding on patterns as you knit !

The sweater itself is a combination of two basic patterns that I’ve used before , so I knew the size would fit me all right .

Oh, and the amount of yarn may be interesting to know ! With this patter I used about 300 gr beige, 50 g each of yellow, green, dark and light pink, 100 g each of blue and dark red . Needles 3,5 and 4 (22 sts =10 cm ).

1 kommentar (+add yours?)

  1. maigrir des hanches homme
    Oct 07, 2014 @ 06:04:48

    whoah this weblog is fantastic i really like reading your posts.
    Keep up the good work! You recognize, many individuals are searching around for this info,
    you can aid them greatly.

    Svar

Legg igjen en kommentar

