Bonzostrikk’s hønsegenser 🐔 Chicken knitting

Jeg har endelig tatt mot til meg og strikket min helt egen hønsestrikkgenser ! Utrolig morsomt – og mønsteret ble til mens jeg strikket . Jeg har plukket litt herfra og litt derfra ; tulipaner,garnnøster og kaffekopp fra «Hønsestrikk til folket » av Cecilie Kaurin og Linn Bryhn Jacobsen , Sinnasauen til Ann Myhre og ellers litt improvisasjon !

20140803-102004-37204802.jpg
Jeg har strikket genser’n min i CottonMerino fra Drops ; pinne 3,5 til oppbrettkanter og pinne 4 ellers . (22m =10 cm ).
Garnforbruk pü akkurat denne ble omtrent slik : 300 g beige, 50 g av hver av fargene gul, grønn, mørk og lys rosa, 100 g av blü og mørk rød .
Bordene nederst pü bol/ermer og i halsen er den samme hjerteborden . Neders pü bol og ermer starter du med 8 omg glattstrikk, 1 omg hull, 8 omg glattstrikk før borden . I halsen strikker du borden, 3 omg glattstrikk etter hjertene, hullrad, 8 omg glatt .
Til denne , som er en størrelse M/L la jeg opp 220 m til bolen, og strikket 42 cm opp til ermhullene . Til ermer la jeg opp 48 m ; legg ut 2 m hver fjerde omg til 92 m . Strikk til de er sü lange som du vil ha dem før det felles 10 m midt under hvert erme og i hver side av bolen . Sett alt inn pü samme rundpinne og strikk videre samtidig som du justerer masketallet (ved ü strikke 2m sm med jevne mellomrom) til 348 m .
Fortsett med bĂŚrestykket, og fell ifølge mønsterdiagrammet . Og husk ; mønster tegner du selv inn i diagrammet hvis du vil ha noe helt annet enn det jeg har pĂĽ genser’n min !

20140803-103751-38271628.jpg

20140803-103751-38271815.jpg
Etter siste felling er det 116 m igjen. Jeg fellte 20 m jevnt fordelt for ĂĽ fĂĽ halsĂĽpningen passe – det justerer du selv, hvor stor du vil ha ĂĽpningen.
Strikk hjertebord og hullrad pluss brettekant 😊 Fest alle trĂĽder, sy sammen under ermene, og sy ned brettekantene – og vips ! Ferdig til bruk 😀

💙 🐔 💙 🐔 💙

I have made myself a brand new sweater ; knitted in CottonMerino from Drops , using different kind of patters that «describe» my interests ! When you knit like this it’s called «chicken knitting » ( http://chickenknitting.blogspot.no ) ; originally something that started in Denmark in the seventies ! It’s fun knitting like this , deciding on patterns as you knit !

The sweater itself is a combination of two basic patterns that I’ve used before , so I knew the size would fit me all right .

Oh, and the amount of yarn may be interesting to know ! With this patter I used about 300 gr beige, 50 g each of yellow, green, dark and light pink, 100 g each of blue and dark red . Needles 3,5 and 4 (22 sts =10 cm ).

Advertisements

1 kommentar (+add yours?)

  1. maigrir des hanches homme
    Oct 07, 2014 @ 06:04:48

    whoah this weblog is fantastic i really like reading your posts.
    Keep up the good work! You recognize, many individuals are searching around for this info,
    you can aid them greatly.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk pĂĽ et ikon for ĂĽ logge inn: