Ullbukse til baby, strikket ovenfra og ned / Knitted Baby trouser

Babybukse strikket fra toppen og ned, størrelse ca.3 mnd

Garn: MerinoExtraFine fra Drops, ca.100g bunnfarge, 50g kontrastfarge
Strikkefasthet : 21m på p 4 =10 cm
Pinner: små rundpinner og settpinner 3,5 og 4

Begynn øverst på buksen og legg opp 100m med kontrastfarge på liten rundpinne 3,5 . Strikk 1 r 1 vr 7 cm . Strikk over på p 4 og fortsett i glattstrikk . Sett et merke på begynnelsen av omg (= midt bak )og etter 50m (= midt foran ) . På omg to strikkes buksen høyere bak slik : strikk 7 m forbi midt bak, snu og strikk 14 m , snu og strikk 21 m, snu , strikk 28. Snu og strikk videre rundt over alle m til buksen måler 7,5 cm målt fra vrangborden midt foran .
Øk 1 m på hver side av de to midterste m ( mf) annenhver omg fire ganger = 108 m.
På neste omg deles arbeidet i to ; de 54 første m fordeles på settpinner , og de neste 54 m settes på en hjelpetråd. Legg opp to nye m på beg an første og slutten av fjerde pinne =58 m . Strikk 8 omg, og fell 1 m på hver side av de to midterste m på innsiden av benet . Gjenta dette med 1,5 cm mellom hver felling 7 ganger . Strikk til benet måler 14 cm . Fell 6 m jevnt fordelt (=38 m ) og strikk over på p 3,5 . Strikk 1 r 1vr i 4 cm. Fell litt løst av i vr bord strikk .
Det andre benet strikkes likt, men plukk opp fire m i skrittet i de fire du la opp til det første benet !

Tvinn en tråd, og tre den i vrangborden ca. 2 cm fra toppen .

20140421-142913.jpg

💙 💙 💙 💙 💙

Baby trousers, size 3-4 months

Yarn : 150 g DropsMerinoExtraFine (50 g/1,75 oz=105 m/115 yds ),
21sts= 10 cm/4″
Small circular needle 3,5 and 4, double pointed needles same size.

Start on top ; cast on 100 sts on a circular needle 3,5. Kn 1, p 1 for 6 cm. switch to needle 4; marker at start and after 50 sts . Kn 1 round before you make the trouser a little higher at the back by knitting 7 sts, turn, p 14 sts, turn, kn 21, turn p 28 ,turn. Continue in the round 7,5 cm ( measured from the marker in front ), not counting the rib ! Increase 1sts each side of the front marker every second round four times =108 sts .

Divide in to two legs . Kn the first 54 sts, put the next 54 on a thread. Cast on 4 new sts ( between the legs )=58 sts . Kn 8 rounds before starting to decrease 2sts on the inner leg every 1,5 cm 7 times . When the leg measures 14 cm decrease 6 sts . Continue in rib and needles 3,5 for 4 cm . Bind off.
Knit the second leg . Remember to pick up 4 sts in the 4 new ones from the first leg ; making a total of 58 sts !

20140803-131447-47687120.jpg