Sokker og lue til baby/ Baby socks and hat

Babysokker i rillestrikk, str. 3-4 mnd

Garn: MerinoExtraFine, ca. 50 gr
Settpinner 3,5

Legg opp 38 m fordelt på fire pinner . Strikk 1 r 1vr i 8 cm. Fortsett i rillestrikk ; annenhver pinne rett og vrang . På første p felles 6 m jevnt fordelt = 32 m.
Strikk til du har 4 riller.

20140421-143237.jpg
Nå skal du strikke stykket oppå foten fram og tilbake over de 10 første m på omg,
10 riller.
Fortsett så rundt ; på den første p strikker du de 10 m , på pinne to plukker du opp 10 m langs fotstykket+ str 6 m, på pinne tre strikker du de 10 m midt bak på sokken og på pinne fire strikker du de 6 siste m + plukker opp 10 m langs fotstykket.
Fortsett rundt i rillestrikk til du har 5 riller.
Nå skal du strikke glattstrikk under foten, samtidig som du feller på første og tredje p slik :
1.omg.: 3 r, 1 r løs av, 1 r- trekk den løse m over, 2 r sm, 3 r
2.omg.: 2 r, 1 r løs av, 1r – trekk den løse m over, 2 r sm, 2 r
3.omg.: 1 r, 1 r løs av, 1 r- trekk den løse m over, 2 r sm, 1 r
4.omg.: 1 r løs av, 1 r- trekk den løse m over, 2 r sm.

Klipp av tråden, men la den være ca.40 cm lang, mask sammen under foten .

20140421-143330.jpg

Tusen takk til Randi for at jeg har fått lov å omarbeide, og bruke, hennes oppskrift på babysokker 💖

💖 💖 💖

Baby socks knitted in garter stitch , size 3-4 months
Yarn : MerinoExtraFine from Drops ( 50g = 105 m ), 50 g.
Double pointed needles size 3,5

Cast on 38 sts . Kn 1 p 1 for 26 rounds /8 cm. Continue in garter sts ( kn one round, p one round ) , decreasing 6 sts on the first r . After 8 rounds you are to make the top part : kn only on the first 10 st , 20 rows .
Continue in the round as before ;
Needle1 : kn 10
Needle 2: pick up 10 sts + kn 6
Needle 3: kn 10
Needle 4: kn 6, pick up 10
Continue kn/p 10 rounds .
You are now going to make the sole , kn in the round and decreasing on the first and third needle ( with 10 sts ):
Round 1: kn 3, sl 1 kn 1, psso, kn 2 tog , kn 3
Round 2: kn 2, sl 1 kn 1, psso, kn 2 tog , kn 2
Round 3: kn 1, sl 1 kn 1, psso, kn 2 tog , kn 1
Round 4: sl 1 kn 1, psso, kn 2 tog.

Cut the tread . Make sure it is long enough , approximately 40 cm, for making up the sock sewing in the sts you’ve got left ( 18 on each side of the sole ).
————-

Lue, str. 3-4 mnd

Garn : MerinoExtraFine
Liten rundpinne 3,5 og 4, settpinner 4 til fellingen.

Legg opp 88 m på rundpinne 3,5. Strikk 4 cm 1 r 1 vr før du fortsetter i glattstrikk og evt. mønster på p 4 . NB ! Fell 10 m jevnt fordelt på første omg !
Strikk til luen måler 12 cm . Fell på neste omg ved å strikke 6 r, 2 r sm rundt hele (det går ikke opp, så det blir kun fire m på den siste fellingen !)
Strikk 4 omg før neste felling, hvor du har 5 r mellom fellingene.
Strikk 4 omg, 4 m mellom fellingene.
Heretter feller du på annenhver omg med 1 m mindre mellom fellingene til du tar to og to m sm.
Kutt tråden og fest den .

20140421-143426.jpg

💖 💖 💖

Size : 3-4 months
Yarn :MerinoExtraFine , 50 g = 105 m . 50 g + scraps if you want to knit hearts etc.
Small circular needles 3,5 and 4, double pointed needles 4 .

Cast on 88 sts on a circular needle 3,5 . Kn 1 p 1 for 4 cm, making rib . Continue kn on needle 4 , decreasing 10 sts in the first round .
Knit until the hat measures 12 cm in all. Decrease on the next round like this :
kn 6, kn 2 tog ( you will have only 4 sts on the end of the round , kn these ).
Kn 4 rounds, decrease by kn 5 kn 2 tog .
Kn 4 rounds , decrease by kn 4 kn 2 tog.
Continue decreasing every second round until you can kn 2 and 2 tog.
Bind off by cutting the tread and slipping it trough the sts left on the needles . Fasten.