Rundpinnefutteral

20140105-104359.jpg
For mange år siden kjøpte jeg med et futteral til rundpinnene mine- et plastfutteral som ikke var særlig solid ! Dermed ble det til at jeg sydde et, for det er så mye greiere å ha alle pinnene i et sånt futteral enn liggende hulter til bulter i en skuff 😊
Det er minst ti år siden jeg laget dette, men jeg skal prøve å forklare hvordan jeg har gått fram ! Det første du trenger er stoff; gjerne i forskjellige farger, men litt tynt og fast bomullsstoff er best. Jeg har valgt rester etter en dongeribukse til omslag, og applikert hjerter på det. Dette bør gjøres før du syr !

20140105-105015.jpg

1. Start med å tegne mønsteret over på papir; ett mønster for de lange bakstykkene og ett for de mindre lommene. NB ! Husk sømmerom ! (Hvis du vil ha flere eller færre lommer velger du selvfølgelig det selv, men husk at det kan bli vondt å få sydd futteralet sammen på maskin hvis det blir altfor tykt ! )
2. Klipp 10 stk A og 10 stk B ; 3 cm sømmerom til brettekant øverst på B ! Klipp også en hempe ; to deler på 3,5 x 12 cm . Vrangsy denne med en bred strikk inni – stram strikken litt når du syr den fast mellom forstykkene (bilde 2) .
3. Brett ned og sy kanten øverst på lommene B. Broder evt tall på( bilde 1 ),og vil du ha applikasjon på omslaget syr du på det nå !
4. Legg en lomme på i hver ende av et stk A . De legges rett på, som de skal se ut når stykket vrenges etterpå. Legg et stk A til på rette mot rette og fest med knappenåler eller tråkle . Sy sammen, men la det stå igjen en åpning på langsiden så du får vrengt !
5. Vreng og press sømmerommet ut. Sy en stikning rundt hele.
6. Når alle lommestykkene er ferdig sydd legger du de oppå hverandre og syr en søm langs midten pluss en på hver side ca. 2 cm fra midtsømmen ( bilde 4).

20140105-110619.jpg

Sy på trykknapp og en pynteknapp, og futteralet er ferdig til å fylles med rundpinnene dine 😀

Advertisements

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Dina
    Jan 05, 2014 @ 16:34:56

    Så smart! Hater virvarret som alltid skapes av løse rundpinner, tror nok jeg skal få sydd meg en slik en gang. Fin blogg!