Ny vri på gamle mønstre

20131214-101731.jpg
I samlingen min av gamle oppskrifter har jeg flere vante- og vottemønstre . Nydelige mønstre, men strikket i så tynt garn at jeg ikke har orket å sette i gang med noe slikt .
Så, for et par uker siden fikk jeg en god ide . Jeg så et bilde på en strikkeside , og der var mønsteret ! Men det var delt på midten – halve stjernen på hver vott ! Så da var jeg i gang, da – mønsteret fra bestemor ble funnet fram , vottediagram tegnet opp på ruteark og stjernen delt 😊 Det ble så vellykket at mønsterhefter og permer ble gjennomsøkt på jakt etter flere mønstre som egnet seg . Fire varianter har det blitt så langt !

20131214-102558.jpg
Det første har jeg kalt «Stjernenatt» , og grunnideen fikk jeg fra Anne-Karine B. Jensen. Nummer to, «Vinterlilje» , fant jeg flere varianter av ,bl.a på genseren fra Dale til OL i Sarajevo 1984. «Desembersnø» fant jeg i et gammelt hefte, og i en strikkebok jeg har.
Og «Nagano ’98» er, som navnet tilsier, fra OL i Nagano 1998; design Dale Garn.
Jeg har lagt til litt her og der på alle sammen , og har blitt riktig fornøyd med disse, så langt, fire modellene !

Hvis noen er interessert i å kjøpe mønster og oppskrift så kontakt meg på : annegriktor@me.com 😀 ( Disse og andre i forskjellige farger er også til salgs. Send Mail så sender jeg bilde med alle vottene og pris !)

❄️ ❄️ ❄️ ❄️ ❄️

In my big collection of old knitting patterns , inherited from my mother and grandmother, I have several patterns for mittens and knitted gloves. They’re
all knitted in very fine wool ,and have lovely patterns . I have wondered about how to make use of these patterns using my favorite yarn (50gr/1,8oz = 100m/109yds) and needles US size 2,5 -3 , and suddenly it hit me ! What if I divided the pattern in two – one half on each mitten , making a whole pattern if you hold the mittens together ?
I started working right away – old patterns, pencil, rubber and paper . And my favourite mitten chart to fit the new patterns in to ! Oh, it was such fun doing this ! I had to go through all patterns of sweaters too, maybe there were something useful there too ?

20140209-103755.jpg
The first one ; the star that started it all, I have called » Starry Night «. Number two I named » Winter Lily » , number three ; » December Snow » .
Number four is inspired of a sweater designed by Dale Factory for the Nagano Olympics 1998, and their name had to be » Nagano 98 » !

20140209-104457.jpg
I have given all these patterns my own twist ; adding some stitches here and there ,and that is in fact the best thing about making your own patterns !

4 kommentarer (+add yours?)

  1. Guro Eriksen
    Dec 14, 2013 @ 17:35:10

    Såå utrolig stilig! Dette likte jeg kjempegodt 😀
    Har du strikket disse for hånd, eller bruker du maskin?

    Svar

  2. Ellen Cathrine Orsteen
    Dec 18, 2013 @ 17:57:39

    Stilig, det var virkelig en kreativ ide. Sender melding for de mønstrene kunne jeg tenke meg.

    Svar

Legg igjen en kommentar

