Strikkede og tovede tøfler/ Knitted and felted slippers

20130823-103829.jpg
Størrelse : ca.38-39
Garn : Drops Eskimo ( 50 g = 50 m ), 300g, evt. en rest til kant øverst hvis du vil ha den i en annen farge . De røde tøflene er i farge 19p, de burgunder er i farge 64p.
Rundpinne 8 eller 9 , strikkefasthet 11 m = 10 cm

Tøflene er strikket fram og tilbake på rundpinne ; rett på alle omganger ! Hvis du vil ha en kant øverst i annen farge ,strikker du 2 riller i denne før du bytter til hovedfargen .

Legg opp 46 m og strikk 24 riller. Nå skal du strikke «sålen» ( fig. I ) :Strikk 28 m, strikk 2 r sammen, snu.Strikk 11 m, 2 r sm, snu. Strikk 11 m, 2 r sm, snu. Fortsett slik til alle sidemaskene er felt og du har 12 m igjen. Plukk opp 13 m oppover langs hver side ( fig. II ); 1 m i hver rille = 38 m på pinnen.

20130823-105138.jpg
Strikk 12 riller før du feller til tå : x 5 r, 2 r sm x ut omg . Snu og strikk rett tilbake.
Fortsett fellingen med 1 m mindre mellom hver felling . På siste felling tar du 2 og 2 m sm. Trekk tråden gjennom de siste m, sy sammen oppå foten og opp langs skaftet.

Tøflene toves i maskin på vanlig 40-graders program med litt Milo eller grønnsåpe. Ta dem på foten mens de ennå er våte og form dem slik at de sitter godt !

20130823-110023.jpg

😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊

Felted slippers

Size : 38-39 (European ) . Yarn : 300 g Eskimo ( 50 g= 50 m ) . Circular needle size 8 or 9 ( 11 st=10 cm).

The slippers are made by knitting back and forth on a circular needle – no purl masks !

Cast on 46 st, kn 48 rows. Make the «sole» like this ( fig. I) :
Kn 28, kn 2 tog, turn. X Kn 11, kn 2 tog, turn. Kn 11, kn 2 tog, turn X Continue like this until all side masks are knitted = 12 st.
Fig. II : Pick up 13 st along each side of the ankle =38 st in all. Kn 24 rows before making the toe.
Row 1: x kn 5, kn 2 tog x. Row 2: kn
Row 3: x kn 4, kn 2 tog x. Row 4: kn
Row 5: x kn 3, kn 2 tog x. Row 6: kn
Row 7: x kn 2, kn 2 tog x. Row 8: kn
Row 9: x kn 1, kn 2 tog x. Row 10: kn
Row 11: kn 2 and 2 tog. Bind off and sew the slipper together on top of the foot and up along the ankle.

I’ve felted these in my washing machine with a little wool-soap ( in Norway ; Milo or green soap),
40 degrees C.
Put the slippers on while they’re still wet, and make them fit your feet well before putting them aside for drying !