Yogasokker/ Yogasocks

20130817-103607.jpg
Høsten er snart over oss, det blir kjøligere og føttene må holdes varme – også når man bedriver yoga ! Jeg har strikket to varianter – de lilla er enklest å strikke, og de fant jeg oppskrift på her :
http://www.marymaxim.com/free-yoga-socks-knit-pattern.html .

De beige har jeg laget oppskrift til selv . De er strikket i et nydelig garn jeg fikk tak i i Danmark ;
DebbiBliss Fez (85 % merino, 15 % kamel – 50gr = 100m ).
Garn som tilsvarer er f.eks. Drops MerinoExtraFine eller Andes som har henholdsvis 105 og 92 m / 50 gr. Det går med ca.75 g garn til et par sokker .
Du trenger også strømpepinner 3,5 og 4,5.

Legg opp 44m på p 3,5 og strikk 10 omg vrangbord 1r, 1vr. Bytt til p 4,5 og strikk vekselsvis disse to omgangene :
1. omg.: x 2r, 2vr x
2.omg.: x strikk den bakerste av de 2r m r uten å slippe den av pinnen, strikk den første m r og slipp deretter begge m av venstre p , 2 vr x ( Se evt. Drops teknikkkurs 😉)
Når sokken måler ca. 12 cm strikker du inn en tråd over de 22 første m på omg . Fortsett med flettemønster på oversiden mens du strikker 2r, 2vr under foten.

20130817-105524.jpg
Når den måler 8-9 cm fra hæltråden bytter du til p 3,5 og strikker 5 omg 1r, 1vr. Fell litt løst av i vrangbordstrikk så ikke de strammer over tærne!
Plukk opp 22 m på hver side av den innstrikkede tråden og fordel dem på fire pinner 3,5. Strikk 3 omg 1r, 1vr. Fell av i vrangbordstrikk.

20130817-110052.jpg

😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊

Yoga-socks

Made in DropsMerinoExtraFine ( 50 gr=105 m). Working in the round on double pointed needles 3,5 and 4,5 .

Cast on 44 st on double pointed needles 3,5. 10 rounds of kn1, p 1. Continue on needles 4,5, knitting cables like this :
Round 1: x kn 2, p 2 x
Round 2: x kn the second st without letting it off the needle, knit the first st and let both st off the needle, p 2 x
Continue these two rounds until you’ve knitted 12 cm in all. Kn 22 st on to a different strand of yarn to make the heel later. On top of the foot; continue knitting cables, under the foot kn2, p 2.
When the foot measures 8-9 cm ( from the heel ), change to needles 3,5 and make 5 rows of
kn1 p 1. Bind off in kn 1 p 1.

Pick up 22 st on both sides of the heel-strand and make 3 rounds of kn 1 p 1. Bind off kn 1 p 1.