Grytekluter med japansk katt, dobbelstrikk/ Potholders in double knitting

20130805-103800.jpg
Jeg har puslet litt med å lage mønster til grytekluter inspirert av den japanske Maneki Neko – Lykkekatt ( hvis du googler navnet kan du lese mer om Maneki Neko og dens betydning . Katten med begge poter løftet beskytter hjemmet ditt ! )
Det ble to varianter ; ganske like, men likevel ørlite forskjellige . Derfor setter jeg inn mønster på begge , så kan du jo velge selv, eller forandre videre selv hvis du vil 😉
Jeg har brukt GjestalBomullSport ( 50gr = 100m ) , et nøste av hver farge, og pinne nr. 3 . Heklenål 3 til kanten rundt , og størrelsen er 18 x 18 cm .
Gryteklutene er strikket i dobbelstrikk .Hvis du aldri har gjort dette før er det lurt å se på noen av instruksjonsvideoene som ligger på YouTube !
Felles for begge variantene er at du legger opp 39 m, og strikker 6 omg før og etter mønsteret .
Det er ikke så lett å se på bildet, men på den første omgangen med mønster strikker du 12 m før øret !
Gryteklut 1 :

20130805-105257.jpg

20130805-105313.jpg
Gryteklut 2:

20130805-105435.jpg

20130805-105446.jpg
Begynn heklingen i det hjørnet hvor du vil ha hempen. Hekle 25-26 fm langs hver side, 2 fm i hvert hjørne. Når du kommer tilbake til starthjørnet hekler du hempen slik :
3 lm, 1 st i fm x 3 lm, 1 fm i toppen av forrige st x . Gjenta 5 ggr til ( 7 st-buer ). Fest tråden godt i hjørnet ; sy gjerne et par ekstra sting så hempen holder bedre !

🐱🐱🐱🐱🐱🐱🐱🐱🐱🐱

Yarn : cotton , 50 gr= 100 m , circular needle 3 and crochet-needle 3 for the border.
Size : 18×18 cm
These pot holders are made in double-knitting, and if you haven’t tried that before look it up on one of the instruction-videos on YouTube !

Cast on 39 st using double needles ( YouTube ) . Knit 6 rounds before starting the pattern. It’s not that easy to spot on the pattern , but there should be 12 st before the first st at top of the ear !

Around each potholder I have made about 25 – 26 sc along each side. The «loop» are made like this:
1 sc, ch 3, 1 dc in sc x ch 3, 1 dc in top of the last dc x 7-8 times . 1 sl st in the first sc.

Reklamer

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Guro Eriksen
    aug 12, 2013 @ 07:56:17

    Så mye fint du lager! 🙂

Twitter-bilde

Google+-bilde

Kobler til %s

%d bloggere like this: