Heklet nålepute/ pincushion

20130731-105330.jpg
Denne nåleputen er veldig enkel å lage , og et kjempefint restegarnsprosjekt ! Jeg har brukt rester av bomullsgarn som passer til nål 3, men du kan godt bruke tykkere garn og tykkere nål 😉

Begynn med 6 fm i en magisk ring , (evt. 3lm, sett sammen med lm, 6 fm i ringen.)
2.omg.: 2 fm i hver m = 12
3.omg.: x 1 fm i den første m ,2 fm i neste m x ut omg = 18 m
4.omg.: x 1 fm i hver av de 2 første m,2 fm i neste m x ut omg = 24 m
Fortsett slik ,med 1 m mer mellom hvert utlegg for hver omgang ,til du er fornøyd med størrelsen. På mine er det 8 fm mellom hvert utlegg , og jeg syntes det ble en grei størrelse (ca. 10 cm i diam.)

Lag to like store sekskanter, og hekle dem sammen i sidene. Husk å fylle med vatt før du hekler igjen den siste siden !
Sy med enkel eller dobbel tråd fra midten og ut til hvert hjørne . Stram den litt for hvert hjørne slik at sekskanten får blomsterfasong . Avslutt med å feste tråden og å sy i en knapp i midten både foran og bak – evt. hekle en liten blomst som dy fester i midten !

20130731-110950.jpg

🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸

Pincushion

Round 1: in a magical circle ;6 sc
Round 2: 2 sc in each
Round 3: x 1 sc, 2 sc in next st x =18
Round 4: x 1 sc in each of the first 2, 2 sc in next st x = 24
Continue like this with one more sc between each 2 sc until you have the size you want. Make two similar hexagons, place them on top of each other and crochet them together with one row 1 sc in each st trough both hexagon- circles. NB! Remember stuffing before closing up !

To make the flower- shape, sew from the middle out till each «tip» and tighten the tread while sewing. End with fastening a nice button or pearl in the middle of the «flower » on both sides !