Heklet pennal

20130717-151126.jpg
Mål : ca. 22 x 11 cm.
Garn : Drops Safran e.l.l. (50 gr = 160 m ).
Heklenål : 2,5
Du trenger også stoff til for, og en glidelås på ca. 18-20 cm.

Hekle fire Teddy-ruter, MEN på omg III på rammen bytter du ut st med fm ! 1 fm i hver m + 1 fm, 2 lm, 1 fm i hvert hjørne . Da blir hver rute ca. 10 x 10 cm.

Hekle sammen to og to ruter . Hekle først 1 rad fm langs hver av de sidene som skal hekles sammen . Legg rutene oppå hverandre med forsiden opp ,og hekle sammen i bakre ledd an fm-raden ( se til venstre på foto .) Gjør det samme i sidene, men gjennom begge ledd ( til høyre på foto.)

20130717-152139.jpg
Hekle sammen bunnen på samme måte som i sidene ; med 1 fm i hver m, og 1 fm i skjøten mellom de to lappene !
Øverst hekler du 1 rad picoter langs hver side ( 1 fm x 3 lm +1 fm i første fm, hopp over 1 m, 1 fm i neste x ).
Sy et for som passer , og fest det for hånd øverst i kanten under picotene. tips til hvordan du syr fast glidelåsen finner du bl.a. her
http://www.aspoonfulofsugardesigns.com/2012/01/how-to-make-pencil-case.html

Kanskje litt 70-talls nostalgi dette, men koselig å gi til en som snart er skoleklar !

20130717-153027.jpg

Hjertene jeg har festet i den ene siden er heklet slik : Hekle i en magisk sirkel : 3lm, 2st, 3hst, 1lm, 1st, 1lm, 3hst, 2st, 3lm. Fest med 1 kjm i hullet, dra til tråden så hullet lukker seg, og hekle en liten snor på 5-10 fm . Festes på pennalet til pynt 🙂