Bamseveske

20130714-150140.jpg
Materialer : Bomullsgarn eller sokkegarn (50gr=150m)som passer til heklenål 3,5 .
Regn 30-40 gr av hver hovedfarge + en rest svart til snute og øyne.
Størrelsen på min veske ble 16cm høy og ca 36 cm i omkrets .

Hekle tre Teddy-lapper . Legg dem med vrangen mot hverandre, to av gangen, og hekle eller sy dem sammen i siden slik at du får et «rør» – selve vesken . Nå skal du hekle bunnen:
Begynn i et lm-hjørne på en av lappene. Hekle 3lm = 1st, deretter 1 st i hver st, 1 st i hvert lm-hull og 1 st i hver skjøt mellom lappene = 75 st. 1 kjm i toppen av de 3 lm. Heretter skal du kun hekle fm rundt, uten kjm på slutten av hver rad ! Sett et merke ved begynnelsen på omg.
2.omg.: Hekle 1 fm i hver st, men kun i bakre ledd av m !
3.omg.: x 1 fm i hver av de 9 neste m, 2 fm sammen x ut omg . Avslutt med 9 fm.
4.omg.: x 1 fm i hver av de 8 neste m, 2 fm sm x ut omg. Avslutt med 9 fm.
5.omg.: x 1 fm i hver av de 7 neste m, 2 fm sm x ut omg.
6.omg. osv. Fortsett å felle slik til du har 2 m mellom hver felling.
Hekle 1 omg uten felling. På neste omg hekler du 1 fm mellom hver felling, deretter 2 omg med 2 og 2 fm sm. Kutt tråden og sy igjen hullet .

20130714-152104.jpg

Kanten øverst : Hekle 1 omg st som til bunnen. Avslutt med 1 kjm i toppen av de 3 lm.
2.omg.: 1 lm (=1.fm), 1 fm i hver st rundt hele. Avslutt med 1 kjm i første lm.
3.omg.: 2 lm (=1 fm+1 lm) x 1 fm i neste, 1 lm – hopp over 1 fm, 1 fm i neste x . Avslutt med 1 kjm i første lm .
4.omg.: x 1 picot ( 3 lm, fm i 1.lm), hopp over 1 m, 1 fm i neste m x ut omg.

Fest alle tråder, og press den forsiktig . Du kan også fukte den lett, og tre den på et rør med håndkle rundt e.l.l. for å få den i fasong !

Snor med hjerter : Hekle i en magisk ring ; 3lm, 2st, 3hst, 1lm, 1st, 1lm, 3hst, 2st, 3lm – 1 kjm i ringen. Ikke klipp av tråden, men fortsett med snoren ved å hekle ca. 50-60 lm ( den skal gå fra midt foran til midt bak .)
Hekle to slike snorer, tre dem evt. gjennom en «lås» før du trer dem i hullene.
Sy dem godt sammen midt bak !

Hanken er heklet i dobbelt garn. Legg opp 110 lm, start i 4.m fra nålen og hekle staver tilbake.
Sy godt fast i hver side av vesken.

20130714-153448.jpg
Det kan være lurt å sy et for i passende stoff til vesken, slik at ikke småting forsvinner ut av hullene !