Barnlige glassbrikker/ Animal coasters

Materialer : Gjestal Bomull Sport ( 50 g = ca. 100 m ) og heklenål 3,5.
Grunnoppskrift på hodet :
1. omg : hekle 8 fm i en magisk ring.
2. omg : 2 fm i hver m = 16 m
3. omg : x 1 fm, 2 fm i neste x 8 ggr = 24 m
4. omg : x 2 fm i samme m, 1 fm i hver av de 2 neste x 8 ggr = 32 m
5. omg : x 1 fm i hver av de 3 første m, 2 fm i neste x 8 ggr = 40 m
6. omg : x 2 fm i samme m, 1 fm i hver av de 4 neste x 8 ggr = 48 m
7. omg : 1 fm i hver m = 48 m

20130621-153226.jpg
KITTY
1. omg – gul
2. – 6. omg – hvit
Ører : Hekle 1 fm, i de 4 neste hekler du x 1 hst+1st , 1 dst+ 1 trdst+ 1 dst, 1st+ 1hst x 1 fm i hver av de 9 neste, gjenta fra x-x, 1 fm og bytt til rosa garn !
Hekle med rosa 1 fm i hver m til du kommer til toppen av øret ; hekle i trdst 1 fm+ 1hst+ 1fm. Gjenta når du kommer til det andre øret . Kjm i første rosa fm. Hekle en kant krepsem i svart rundt hele brikken ; 1 m i hver+ 2m i toppen av øret. Fest trådene og broder ansiktstrekk med svart.

Sløyfe : lag en remse på 7 lm. Hekle 3dst i 4.m fra nålen, 3 lm + 1 kjm i 4.m,4 lm+ 3 dst i samme m.
Fest med 1 kjm i den første av de 7 lm.

KANIN
1.-2. omg – rosa
3.- 7. omg – hvit
Ører : Hekle x 12 lm, start i 2. m fra nålen og hekle 1hst, 2st, 5dst, 2st x hekle fm i de neste 11m på toppen av hodet før du hekler et øre til . Avslutt med 1fm i hodet, og bytt til blått.

Hekle 1 fm i hver m til du kommer til øret. Hekle 10 fm opp langs lm-raden, 2fm i toppen av øret, 1fm i hver av de neste m til du kommer til det andre øret . Hekle likedan der ,og fest med 1kjm når du har heklet deg ned til start.
Broder øyne og værhår med svart.

GRIS
1.- 3. omg – grønn
4.- 7. omg – hvit
Ører : Hekle i de neste 3 m x 1fm+1hst, 1st+1dst+1st, 1hst+1fm x hekle 1fm i hver av de 9 neste m og et øre til. Bytt til grønt garn og hekle 1fm i hver m til du kommer til øret . Der hekler du 1fm mellom hver m, men på hver side av dst hekler du 2fm i samme mellomrom. Gjenta dette når du kommer til det andre øret. Fest trådene og broder ansiktstrekk med svart.

20130621-160846.jpg

BAMSE
1. – 2. omg – svart
3. – 7. omg – beige eller lys brun
Øre : Hopp over 2m, hekle 9 dst i neste, hopp over 2m, hekle 1 fm i hver av de 9 neste, hopp over 2m, 9dst i neste, hopp over 2m, kjm.
Bytt farge på garnet og hekle 1fm i hver til du kommer til øret . x 1fm i hver av de 2 første m, 2fm i neste, 1fm i hver av de neste 3, 2fm i neste, 1fm i de 2 siste x . Gjenta dette når du kommer til det andre øret. Fest tråden , og broder ansiktstrekk med svart.

Liten blomst :
Hekle i en magisk ring : x 1fm, 5lm x 5ggr. Fest med kjm i den første fm.

😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊

All the heads are made like this, with altering colors , in cotton :
Round 1: 8 sc in magical circle
Round 2: 2 sc in each = 16
Round 3: x 1 sc, 2 sc in next st x =24
Round 4: x 2 sc , 2 sc in next st x =32
Round 5: x 3 sc, 2 sc in next st x =40
Round 6: x 4 sc, 2 sc in next st x =48
Round 7: x 1 sc in each =48

KITTY
Round 1: yellow
Round 2-6: white
Round 7, ears : 1 sc, in the next 3 sc x 1 hdc+1 dc, 1 tr+ 1 dtr+ 1 tr, 1 dc+ 1 hdc x 1 sc in each of the next 9 sc x-x .
Change to pink and make 1 sc in each st around the head , making 1 sc+ 1 hdc+ 1 sc at the top of each ear. Change to black and make one last round of 1 sc in each st ; 3 sc at top of each ear.
Bow : ch 7. In the 4. st ; 3 tr, 3 ch+ 1 sl st in the same 4. st, 4 ch+3 tr also in this st. 1 sl st in the first of the 7 ch st .

RABBIT
Round 1-2: pink
Round 3-7: white. Continue with the ears ;
x 12 ch, start at the 2.ch and make 1 hdc, 2 dc, 5 tr, 2 dc x 1 sc in each of the following 11 st,
x – x, 1 sc. Change to the color you’ve chosen and make 1 sc in each st around the head and ears,
making 2 sc in the same st at the top of each ear.

PIGGY
Round 1-3: green
Round 4-7: white. Continue with ears ;
In the next 3 st x 1 sc+ 1 hdc, 1 dc+1 tr+1 dc, 1 hdc+1 sc x , sc in the next 9 st, x – x, 1 sl st.
Change to green, and make 1 sc in each st . At the top of each ear (1 dc+1 tr+1 dc ) make 2 sc in dc, 1 sc in tr and 2 sc in dc.

TEDDYBEAR
Round 1-2: black
Round 3-7: ecru/ light brown. Continue with ears ;
Skip 2, 9 tr in the same st, skip 2, 1 sc in each of the next 9 st, skip 2, 9 tr in the same st, skip 2, sl st . Change to the color you want to finish off with, and make 1 sc in each st, at the ears make
x 1 sc in each of the first 2 st, 2 sc in next, 1 sc in each of the next 3, 2 sc in same, 1 sc in each of the last 2 st x .
Flower : In a magical circle – x 1 sc, 5 ch x 5 times, 1 sl st in the circle.

Advertisements

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Guro Eriksen
    Jun 25, 2013 @ 13:23:32

    Så søte disse var. Sikkert kjempefine å bruke i barneselskaper og lignende (selv om de kanskje ikke er like «fine» etter noe sånt da ;p)