Luftig babyteppe/ Airy baby blanket

20130619-125307.jpg
Disse teppene er utrolig enkle å strikke, og de blir luftige og lette med masse varme i maskene !
Jeg har brukr Drops Baby Merino til begge teppene. Det blå er strikker fram og tilbake på pinne 4,5-
det gule er strikket fra hjørne til hjørne på pinne 5. Begge er strikket kun i rettstrikking !

Blått teppe :
Jeg la opp 100 m på p 7 for å få en mer elastisk kant nederst, før jeg strikket over på pinne 4,5. Med denne pinnetykkelsen ble mitt teppe ca. 60 cm i bredden – tre nøster var nok til 70 cm i høyden.Det er ikke noe problem å forstørre/forminske dette ; masketallet bestemmer du selv !
1.p: rett
2.p: rett
3.p: 2 r x kast, 1 r x til du har 2 m igjen ; kast, 2 r.
4.p: rett, men slipp kastene av pinnen
Gjenta disse fire pinnene til teppet er ønsket lengde , og avslutt med 1. og 2. pinne – men strikk over på pinne 7 igjen før du feller av , slik at det blir en litt løsere avfelling !

Gult teppe :
Tre nøster holder til et teppe på ca. 60-65 x 60-65 cm.
Legg opp 4 m på pinne 5 , og strikk 1 p .
2.p: 2r, kast, 2 r
3.p: 2r, kast, strikk kastet fra forrige omg vridd r ( dette gjør du på hver omg heretter ), 2 r .
Fortsett å legge ut på begynnelsen av hver p ved å strikke 2 r, kast . Når du har 7-9 m på pinnen begynner du med » mønsteret » :
2 r, kast (økingen !), 1 r, x kast, 1 r x til du kommer til økingskastet fra forrige omg; kast, økingskastet vridd r, 2 r.
Strikk videre som på det blå teppet – og husk å bare slippe av de kastene som er i mønsteret !

Strikk til du synes teppet er langt nok i siden før du begynner å felle i begynnelsen av hver pinne slik : 1 r, 2 r sm, kast, 2 r sm .
På pinner med «mønster» strikker du slik : 1 r, 2 r sm, kast, 2 r sm x kast, 1 r x til det er 5 m igjen på p ( 2 r, kastet som strikkes vridd r, 2 r ).

20130619-132306.jpg

😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀

The loose pattern is very simple , just follow these instructions !

Row 1: kn
Row 2: kn
Row 3: kn
Row 4: kn 2 x YO, kn 1 x kn 2
Row 5: kn all st, slip YO off the needle to make long st !
Row 6: kn
Row 7: kn
Repeat row 4 – 7 !

Advertisements

5 kommentarer (+add yours?)

  1. Cathrin Haugsland
    Jul 05, 2013 @ 06:49:40

    så godt å ha deg i amandaprosjektet takk for at du deler med oss andre du er en resurs.

    Svar

  2. Mari
    Feb 24, 2015 @ 09:49:46

    Hei.
    Jeg tenkte å prøve med på det blå teppet, men er ikke så flink ed strikkeforkortelser. Lurte på hva x står for? 🙂

    Svar

  3. jocelyn johnson
    Apr 18, 2017 @ 03:15:40

    Love the pattern! I have made many blankies like this in garter st.