Rundstrikket kuvøseteppe

20130609-131032.jpg
En rask og enkel måte å strikke kvadratisk kuvøseteppe på, er å strikke det rundt fra midten og ut til det blir så stort som du vil ha det ! Størrelsen på dette teppet er 55×55 cm , hvilket vil si ca.105 m på hver side . Det gikk med ca. 150 g garn .

Jeg har strikket med DropsBabyMerino, og pinner nr.4 ( strømpepinner, liten og stor rundpinne ).Start med å legge opp 8m ; 2 på hver av fire strømpepinner . Strikk en omg r .
2.omg: strikk 1r, kast, 1r på hver p = 12m
3.omg: rett (kastene strikkes vridd rett )
4.omg: 1r, kast, 1r, kast, 1r på hver p = 20m
5.omg: rett
6.omg: 1r, kast, 3r, kast, 1r på hver p = 28m
Fortsett slik med 1r, kast i begynnelsen av hver pinne og kast, 1r i slutten . Annenhver omgang strikkes rett , med kastene vridd rett. Når teppet blir stort nok strikker du det over på rundpinne , og da er det lurt å sette inn en merketråd mellom de to maskene i hvert hjørne – da er det lettere å huske på hvor du skal legge ut ! Strikk til du synes teppet er stort nok ❤

20130609-132401.jpg
Jeg har vekslet litt mellom glattstrikk og riller ( annenhver pinne vrang ), og jeg har prøvd ut noen forskjellige hjerter som jeg også har forsøkt å tegne mønster til :

20130609-132805.jpg
Som avslutning rundt kanten har jeg strikket vrangbord ; 3r, 2vr og felt litt løst av. Når du strikker vrangborden er det lurt å legge ut fire- fem masker i hvert hjørne , da buer den seg penere !

20130609-133039.jpg

Advertisements

1 kommentar (+add yours?)

  1. Cathrin Haugsland
    Jun 24, 2013 @ 23:35:34

    kjempefint og en gang skal jeg klare slike tepper og øvelse gjør mester men det er langt igjen hos meg.