Babyteppe med boblemønster/ Baby-afghan

20130522-144650.jpg
Et artig mønster som jeg har strikket en gang for lenge siden, og som jeg helt hadde glemt ! Inntil i går ; da kjøpte jeg meg et «koseblad» ,og der var det igjen ! Selve designet på teppe (og babyklær) er fra Sandnes-garn, men beskrivelsen på hvordan en boble strikkes kan jeg gi dere !
Jeg strikker teppet mitt i DropsBabyMerino på pinne 3,5 , og har lagt opp 117m . Masketallet må være delelig på 4 pluss 5m , hvorav en i hver side av teppet strikkes rett på alle omganger !

20130522-152058.jpg
Boblemønster strikkes slik :
Tell fire pinner ned, strikk 1r i neste m 4p ned, la m gli av pinnen.

Hele mønsteret strikkes slik :
Legg opp med hvitt og strikk
1.p: rett
2.p: vrang
3.p: r med mønsterfarge
4.p: vr med mønsterfarge
5.p: som 3.p
6.p: som 4.p
7.p: Strikk med hvitt 3r xboblemønster, 3r x gjenta ut p. Husk kantmaskene !
8.p: vr med hvitt
9.-12.p: som 3.-6.p
13.p: Strikk med hvitt 1r, boblemønster x 3r, boblemønster x gjenta ut p, slutt med 1r.
14.p: vr med hvitt
Gjenta pinne 3-14 til teppet er så langt som du vil ha det ! Jeg pleier å lage mine 10cm lenger enn de er brede – f.eks. 50×60 cm.
Rundt kanten hekler du tre omganger fastmasker med nål når.3. Hekle 6fm ut fra hver stripe langs siden (to fargerader +en hvit mellom dem) . Øverst og nederst hekler du 1fm i hver m, men hopp over ca. hver 13.m . Hekle 3fm i hvert hjørne.

Nå skal jeg gå tilbake til boblene mine, så blir det nok et teppe til slutt 😉 Og bladet – det heter SANS nr.3/2013 og er fullt av gode ideer til ting du kan lage selv !

20130526-143530.jpg
Her ser du hvordan boblen er strikket ; masken som er merket er den som bare skal slippes av pinnen !

20130615-113816.jpg
Teppet ble ferdig til slutt, og jeg laget en lue som skulle passe godt til både gutt og jente 😊
Her strikkes mønsteret rundt :
1. og 2. omg. Strikk r med hvitt.
3.,4.,5. og 6. omg . Strikk rett med mønsterfarge.
7. omg. Strikk med hvitt x 3 r, boblemønster x ut omg.
8. omg. Strikk r med hvitt.
9.-12. omg. Strikk som 3.-6.
13. omg. Strikk med hvitt 1 r, boblemønster x 3 r, boblemønster x ut omg. Slutt med 2 r.
14. omg. Strikk r med hvitt.

Luen er strikket med DropsBabyMerino, på pinner nr. 3 .
Legg opp 72 m, strikk 15 omg 2r 2vr . Strikk bobler rundt til luen måler ca.14 cm. Avslutt med en bobleomgang før du feller på neste hvite omg.:x 2r,2r sm x= 54 m
Fortsett med mønster, men på neste bobleomgang strikker du bare 2 m mellom hver boble !
Fell på neste hvite omgang ; x 1 r, 2 r sm x = 36 m.
Kutt den hvite tråden. Strikk 1 omg med mønsterfarge, på neste omg ; 2 r sm ut omg . Gjenta disse to omg en gang til, trekk tråden igjennom de 9 siste maskene, og fest godt !

😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊

Knitting bubbles : Count four rows down, knit 1 in top of the white st four rows down, let the colored st off the needle . See photo 3 !

Row 1: kn color 1
Row 2: p. color 1
Row 3: kn color 2
Row 4: p color 2
Row 5: kn color 2
Row 6: p color 2
Row 7: Color 1; kn 3 x bubble, kn 3 x
Row 8: p color 1
Row 9-12 = row 3-6
Row 13: Color 1; kn 1 x bubble, kn 3 x kn 1
Row 14: p color 1
The baby afghan I made was 60×70 cm , made of 100 gr white baby wool and about 150-200 gr other colors ( 30 gr x 5 colors ).
Cast on 117 st on needle 3,5 . Remember 1st in each side are always kn , and are not part of the pattern !