Heklede håndklær

20130227-104411.jpg
Jeg hadde opprydning i garnkurven, og der var det masse bomullsgarn ! Noe har ligget der en stund, mens en del av det ble kjøpt på ferie i Danmark i fjor sommer – uten at jeg ante hva jeg skulle bruke det til! Hittil har det blitt fem håndklær i forskjellige varianter, og det er flere på gang !

20130227-104821.jpg
Disse to er heklet i hjertemønster, med bomullsgarn fra bl.a SøstreneGrene . Garnet har ca.160m pr. 50 gr, og går fint an å brukes sammen med f.eks. MandarinPetit fra Sandnes som har 180m pr.50gr. Til et håndkle på ca.35 cm bredde legger du opp 69m med nål nr.3 og hekler hjertemønster etter diagrammet

20130227-105354.jpg
Rundt kanten har jeg heklet en omg fastmasker, deretter en omg picoter. Hekle en hempe i den ene kortsi

20130227-105523.jpg
De to neste håndklene er heklet i et enkelt stavmønster, og de er kvadratiske med hempe i det ene hjørnet. Legg opp 68m, hekle 1st i fjerde lm fra nålen, X hopp over 1lm, 2st i neste X ut omg. Innimellom har jeg heklet noen smalere striper med fastmasker, og så heklet stavene på neste omgang rundt disse ! Rundt kanten har jeg heklet en omgang staver.

20130227-110135.jpg
Du trenger ca. 90-100g garn til hvert av disse håndklene – og så er det bare å sette i gang 😉

Legg igjen en kommentar

