Tovede Påskekuler

20130215-102901.jpg
Disse søte Påskekulene er laget etter modell av Arne&Carlos, men i mindre størrelse.
Jeg har brukt RaumaFinull/PT2 ,og strikket på pinner nr.4. Du trenger også trekuler i størrelse 5-6 cm i diameter .
Legg opp 3m på hver av de fire pinnene. Øk og fell etter diagrammet – samtidig som du strikker mønster. Før du feller den siste gangen må du feste trådene inni , og huske å putte inn trekulen!

20130215-103645.jpg

20130215-103721.jpg

20130215-103734.jpg
Fest trådendene godt og vask kulene i maskin med Milo på 50 grader, gjerne sammen med et frottehåndkle- da tover de bedre ! Heng dem i vinduet eller fyll en kurv med fargerike Påskekuler 🙂

20130215-104407.jpg
🐣 🐥 🐣 🐥 🐣

Felted Easter balls

Inspired by two Norwegian knitters , Arne&Carlos, I’ve made my own variation of their knitted Easter balls. Mine are made smaller, and these ones are also felted ( if you make them with thinner needles and thin baby wool, you don’t have to felt them – just fill them with dacron !)
You need feltable wool (50 g/1,8 oz =175 m/191yds) and double pointed needles size 4/ us size 6). Inside I have put a wooden «pearl» the size of
5-6 cm in diameter .
Cast on 3 sts on each needle =12 sts in all. Knit according to diagram ; remember to fasten all threads on the inside before the last round of decreasing . Put the wooden pearl inside before locking up and fasten the last thread.
Felting is done in the washing machine on 50degrees Celsius ; preferably together with a towel to make them felt better 🐥

20140316-110903.jpg

Advertisements

3 kommentarer (+add yours?)

  1. Guro Eriksen
    Feb 19, 2013 @ 13:43:11

    Så søte påskekuler! Jeg har kjøpt boka deres om julekuler, men har enda ikke hatt tid å lage noen enda.. Er det samme prinsipp (oppskrift) som julekulene, disse som du har laget?

    Svar

  2. Trackback: Prosjekt: Påskepynt | Marte Helene