Strikket bokstøtte

20130102-131604.jpg
Denne søte uglen fant jeg oppskrift på i Ukebladet Familien (nr.21/2012). Den er opprinnelig strikket i ganske tykt garn; Alaska fra Drops – pinner nr.4, men jeg har brukt restegarn i PeerGynt/Østlandsgarn- tykkelse og pinner nr.3. Da blir ugla ca. 10cm høy og ca.30 cm rundt magen.

20130102-130942.jpg
Uglen er fyllt med ris, og jeg har brukt en strømpebukse inni for at ikke risen skal lekke ut gjennom maskene. Ta strømpebuksen inn i ugla før du er helt ferdig med fellingen .Fyll den helt opp med ris, og knyt en knute på toppen før du feller siste gang og trekker tråden gjennom de siste maskene.

20130102-131428.jpg
Nebb og vinger er strikket, mens det lyse på øynene er en heklet sirkel med knapper til pupiller.

20130102-132030.jpg
Jeg tror nok det blir strikket fler av disse- for jeg har masse rester i fine farger !

Legg igjen en kommentar

