Lusete hjertesokker

Disse sokkene har jeg strikket etter inspirasjon fra gamle koftemønstre . De er strikket i ganske tynt garn, og med et mønster som går opp i 8 og 16 (kryssene).

20121118-130621.jpg
Materialer : Senjagarn fra Per Aarskog , strømpepinner nr.3.
Du trenger 50 g blått og ca.25 g av hver mønsterfarge, hvitt og rødt .

Legg opp 60m med rødt garn på pinne 3 , og strikk 20 omg 1r 1vr . Fordel så maskene slik at du har 15m på hver pinne, og strikk 1omg hull slik : kast, 1r X kast, 2r sm X ut p . Gjør dette på alle fire pinnene, da har du samtidig med hullene lagt ut til 64 m. Strikk så glattstrikk 2p rødt , og fortsett med mønster A.

20121118-132237.jpgOBS! Den røde omgangen på begynnelsen og slutten av hjertemønsteret er 1rille ( 1omg r, 1omg vr )!

Deretter strikkes mønster B . Etter kryssene skal hælen strikkes over de midterste 31 m bak. Strikk med rødt garn 20 omg glattstrikk( ca 6cm ) . Start hælfellingen på vrangen, slik : Strikk 17m, 2vr sm, 1vr. Snu og strikk 5m r, 1løs av -strikk 1m og trekk den løse m over, 1r. Snu og strikk vr til den siste m før hullet, 2vr sm, 1vr, snu osv. til du har felt alle m. Kutt den røde tråden, og start med hvitt midt under foten. Plukk opp 11m på hver side av hælen,og strikk videre en hvit stripe, en blå og en hvit før lusemønsteret. Pass på at lusene stemmer med kryssene – se de røde pilene ! Du vil også ha et par m for mye i forhold til lusemønsteret. Disse strikkes i bunnfarge på slutten av pinne 1 og begynnelsen på pinne 4, og vil etterhvert bli felt . Det skal felles 1m på slutten av 1.p og starten av 4.p hver tredje omgang til du igjen har 64m . Fortsett med lus til du har 14 luserader, eller foten er passe lang før tåfelling. Kutt den hvite tråden, og strikk mønster C med blått og rødt , deretter 1omg rødt før felling : 4m r, 2r sm ut omg. /4omg r. /3m r, 2r sm ut omg. /3omg r. /2m r, 2r sm ut omg./ 2omg r. / 1r, 2r sm ut omg./ 1omg r./ 2 og 2 m sm ut omg. Trekk tråden gjennom de siste m.

20121118-141017.jpg
Brett ned vrangborden øverst, og sy den litt løst til i den nederste røde rillen på hjertemønsteret .

20121119-144509.jpg
De grå sokkene har en litt annen vrangbord og tåfelling. Jeg har lagt opp 60m og strikket 10 omg 1r 1vr før mønster A – legg ut 4m jevnt fordelt på første omg. , så du får 64m. Strikk som de blå sokkene til du har 13 omg lus , (eller ønsket lengde før tåfelling, ) så mønster C , og fell slik :
På 1. og 3. p strikker du til det står igjen 3m, strikk 2m sm ,1m r. På 2. og 4. p strikker du 1m r, ta 1m løs av, strikk 1m og ta den løse over. Strikk ut pinnen.
Gjenta disse fellingene med 3,2 og 1 omg mellom, deretter på hver omg til du har igjen 8m. Trekk tråden gjennom og fest godt.

Boka jeg har funnet de gamle mønstrene i heter «Strikking- gammel tradisjon- moderne hobby » , og er skrevet av Vibeke Lind. Den kom ut i 1982 på Cappelen Forlag.