Sitteunderlag av restegarn

En våt og mørk novemberdag satt jeg og så igjennom alt restegarnet som hadde hopet seg opp – kanskje jeg kunne få noen gode ideer til julegaver ? Jeg samlet alt ullgarn i en haug, og så var det å bla igjennom ideboken og oppskriftheftene jeg har liggende, og der var det ! Tovet sitteunderlag med striper i mange farger – det måtte jo bli fint ! Jeg hadde masse Finull/PT2 og vamsegarn , så det måtte jo være mer enn nok til to stykker ? Grunnoppskriften fant jeg i et hefte fra SandnesGarn ; Tema16 toving.

Materialer : ca.200 g garn, rundpinne eller lange pinner nr. 6 . Heklenål nr.8 .

20121113-131136.jpg

Jeg brukte stripeforslagene fra heftet, men de kan også bare strikkes i ett stykke . Legg opp 70 m på pinne nr.6 og strikk 70 riller . Da blir det ca.52 X 52 cm før vask, og ca.42 X 42 cm etter. Jeg vasket mine på 40 grader, og synes det ble bra , men det kan variere fra maskin til maskin. Start med 40 grader, og vask evt. en gang til på 30 eller 40 grader hvis du synes de blir for løst tovet!
Snorene er heklet av dobbelt vamsegarn evt. firedobbelt finull , nål 8 og ca en meter luftmasker. Jeg puttet dem i en vaskepose før jeg la dem i maskinen – ellers kan de bli altfor mye tovet . Etter vask er de tredd gjennom sitteunderlaget to riller fra toppen og ca. 8 cm inn fra hver side !

20121113-132046.jpg

Dette ble en artig måte å få brukt restegarnet på – og så har det jo blitt plass til nytt garn i kurven !

20121113-132246.jpg

Legg igjen en kommentar