Prematurteppe med bamser

Starten på dette teppet var bamsene . Jeg lette etter en oppskrift på heklede bamser som kunne brukes til pynt på et babyteppe, men det endte med at jeg måtte finne en egen måte å gjøre det på.

20120902-111518.jpg

Selve teppet er ca.40×50 cm stort , strikket av DropsBabyMerino på pinne nr.4,5 . Jeg har brukt ca.75gr mørk turkis (farge 10) , ca.25gr isblå (farge 11) , ca.25gr grønn (farge 31) og en rest gul (farge 04). Det er strikket fram og tilbake på rundpinne .

Legg opp 85 m med mørk turkis og strikk 27 cm rillestrikk ( rett fram og tilbake) . Bytt til grønn og strikk 2omg rett fram og tilbake . Bytt så til isblå og strikk neste omg slik :
1løs av ( som om den skulle strikkes vridd r ), 1 m r isblå ut omg ( husk tråden på baksiden av arbeidet ) .
Neste omg strikkes likt, men den løse tas av som om den skulle strikkes vr , og tråden skal være mot deg.
Strikk så 11cm glattstrikk i isblå , før du bytter til gul og strikker to rader hvor du tar annenhver m løs av (som de to grønne omg. ) , og to omg rillestrikk.
Bytt til mørk turkis , og strikk 11cm rillestrikk . Fell av .
Hekle rundt med grønt 1 omg fm (3fm i hvert hjørne ) , og 1 omg buer : 9st i hvert hjørne , hopp over 2m ,1fm, hopp over 2m, 6 st i samme m osv.

Bamsene er heklet i fargen beige (23), ballongene i rester av rosa, gult og blått , solen i gult (04).

20120902-114047.jpg

Bamsehode : Hekle 5fm i en lm-ring
2.omg: 2fm i hver m =10fm
3.omg: 1fm, 2fm i neste ut omg =15fm
4.omg: 1fm i hver av de 2neste, 2fm i samme=20 fm
5.omg: 1fm i hver av de 3neste, 2fm i samme=25 fm
6.omg: hopp over 1m, 6st i neste, kjm i de 4neste, hopp over 1m, 6st i neste. Kutt tråden.

Kropp : hekle som hodet t.o.m omg 5.
6.omg: 1fm i hver av de 4neste, 2fm i samme =30 fm
7.omg: 1fm i hver av de 5neste, 2fm i samme =35 fm.
For å få kroppen rund bør utlegningene forskyves litt for hver omg !

Armer : 4fm i en lm-ring.
2.omg: 2fm i hver
3.omg: 1fm, 2fm i neste m =12 fm
4.omg: 1fm, 5st i neste, 1fm i neste. Kutt tråden og lag en arm til.

Bein : som armene t.o.m. omg 3.
4.omg: 1fm , i neste m hekler du : 5st, 3dst, 1fm. Evt. 1fm, 3dst, 5st hvis foten skal peke andre veien !

Hjerteballong : Hekle i en lm-ring : 11st, 1dst, 4st.
2.omg: 1lm, hopp over 1m, 7st i neste, hopp over 1m , 7st i neste, hopp over 1m, 1fm i hver av de 4neste, 3fm i samme, 4fm i de 4siste. Kutt tråden ca 50cm lang, og trekk den gjennom den midterste av de 3fm i tuppen. Hekle en snor av lm , 40-50 stk , eller så lang du vil ha snoren.

Sol: som kroppen t.o.m. 6.omg.
7.omg: X 10lm, start i 2.m fra nålen og hekle 9kjm tilbake, 1fm i hver av de 3neste X ut omg.

Advertisements

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Annika
    Sep 06, 2012 @ 18:45:46

    Bättre sent än aldrig… Vad kul att du provat mitt bokmärkesmönster och OJ vad mycket fint du handarbetar!