Påskekjekkaser

20120823-144152.jpg
Til disse små påskekyllingene har jeg brukt tynt ullgarn, heklenål nr.2,5 og dacronvatt til fyll.
Oppskriften er et hjerte som er snudd opp ned, har fått bein og hanekam og nebb !
Første sirkel : Hekle 6fm i lm-ringen
2.omg: 2fm i hver =12fm
3.omg: x 2fm i første m, 1fm i neste x ut omg =18fm
4.omg: x 2fm i første, 1fm i hver av de to neste x ut omg =24fm
5.omg: 24fm
Klipp av tråden, men la enden være ca. 14cm lang . Legg til side, og hekle en sirkel til t.o.m. omg 5.
Ikke klipp av tråden, men sett sirklene sammen ved å hekle dem sammen med tråden fra den første sirkelen – hekle gjennom de fire midterste m slik at det blir et «åttetall» . Fortsett med garnet fra nøstet;
6.-14.omg: 1fm i hver =42fm
15.omg: x 2fm sm, 1fm i hver av de 5 neste x ut omg. =36fm
16.omg: 36fm
17.omg: x 2fm sm, 1fm i hver av de 4 neste x ut omg =30fm
18.omg: 30fm
19.omg: x 2fm sm, 1fm i hver av de 3 neste x ut omg =24fm
20.omg: 24fm
21.omg: x 2fm sm, 1fm i hver av de 2 neste x ut omg =18fm
22.omg: 18fm
Begynn å stappe med vatt før du hekler ferdig.
23.omg: x 2fm sm, 1fm x ut omg
Stapp i mer vatt og hekle to og to m sammen. Klipp av tråden og fest den.
Bein : legg opp 30lm, hekle en kjm i 10.m fra nålen, 10fm, 1 kjm i samme som forrige kjm to ganger, slik at det blir tre tær. Hekle to like, knyt en knute omtrent midt på (kne) og sy fast.
Kam : legg opp 12lm, 1fm i første . Gjør dette to ganger til, slik at du får tre lm-løkker. Sy fast midt oppå hodet.
Nebb : legg opp 8lm, 1fm i m nr to fra nålen, 1hst i neste, 1st i neste, 1dst i neste, deretter 1st,1hst, 1fm i de følgende tre lm. Klipp av tråden og sy på nebbet. Sy på øyne enten med garn eller to svarte perler. Fest en trådhempe i toppen, og kjekkasen er klar til aksjon !

20120823-151930.jpg
🐤 🐤 🐤 🐤 🐤
Heart shaped chicken

Materials needed : thin baby wool, crochet hook 2,5 (US C/2 ) , polyester stuffing, two black pearls for eyes ( can be embroidered ).

First circle :
6 sc in a magical circle
R 2: 2 sc in each =12
R 3: x 2 sc in first sc, 1sc in next x = 18
R 4: x 2 sc in first sc, 1 sc in next 2 sc x =24
R 5: 24 sc
Finish off first circle leaving a 14 cm tail .
Set aside and make one more ; only do not finish off !
Put the two circles together, sc trough the mid 4 sc on both circles with the 14 cm thread .
Continue in the round with the thread from the second circle :
R 6-14: 42 sc
R 15: x sc2tog, 1 sc in next 5 sc x= 36 sc
R 16: 36 sc
R 17: x sc2tog, 1 sc in next 4 sc x = 30 sc
R 18: 30 sc
R 19: x sc2tog, 1 sc in next 3 sc x = 24 sc
R 20: 24 sc
R 21: x sc2tog, 1 sc in next 2 sc x = 18 sc
R 22: 18 sc
Start filling !
R 23: x sc2tog, 1 sc in next sc x = 12 sc
R 24: fill up and x sc 2tog x = 6 sc
Finish off and fasten the thread to shut the hole .

Legs ( make two !):
Ch 30 , ss in 10th ch from the hook .
X ch 10, ss in same ch x twice more, making the total of three «toes» .
Finish off, leaving thread for attaching to the body . Tie a knot at the middle of the chain, making a knee !

Fin :
X ch 12, sc in first ch x three times to make three «bows «. Finish off, leaving thread for fastening .

Beak :
Ch 8 . Start in second ch from the hook , make in each of the following ch :
1dc, 1htr, 1tr, 1 dtr, 1tr, 1htr, 1 dc. Bind off, leaving thread for fastening the beak to the body .

20140316-165654.jpg