Votter med rosemønster

Inspirert av et bilde fra Julemarkedet i Riga, ville jeg prøve å lage slike votter selv. De har en utrolig variasjon i farger og mønstre, og jeg falt for disse med rosemønster .

20120811-153238.jpg
Det ble å sette seg ned med ruteark og brillene på nesen ; resultatet ble jeg veldig fornøyd med ! Nå gleder jeg meg nesten til kulda kommer og vottene kan tas i bruk ( og kanskje blir det noen som får votter i julegave og ?)

20120811-153450.jpg
Jeg har strikket vottene i Østlandsgarn fra Gjestal (23m =10cm) på pinner nr 3-3,5 . Til ett par votter må du regne ca.75gr bunnfarge. Ett nøste grønt holder til minst fem par votter, og ett nøste rosa til tre par .
Oppskrift : legg opp 48m med bunnfarge på fire pinner, strikk 10 omg glatt, 1omg hull, 10 omg glatt . På neste omg strikkes oppbretten sammen med m på pinnen – du kan selvfølgelig også sy oppbretten fast etter at du har strikket votten ferdig ! Strikk så 2 omg bunnlaget før du begynner på mønsteret. Strikk 26 omg mønster før du strikker inn en tråd over 9m : strikk 2m på p 2, deretter en kontrasttråd over 9m – sett de 9m tilbake på pinnen og fortsett mønsteret oppover til du har seks blomsterrapporter . Deretter 2omg bunnfarge før felling.

Tommelen går over 9m + 1m ekstra som plukkes opp i hver side. Den strikkes i bunnfarge ; 18 omg før felling.Fell på samme måte som på selve votten .

Speilvend mønsteret på den andre votten , og strikk inn tråd for tommel på tredje pinne.

20120824-105503.jpg

Legg igjen en kommentar

