Heklet trekk til kleshenger’n

Da jeg var åtte-ti år fikk jeg en kleshenger av farmoren min . Den hadde heklet trekk, og hun hadde laget den spesielt til meg ! Jeg har den ennå, og ettersom det av og til hoper seg opp med restegarn kom ideen om å lage noen selv.
De er veldig enkle, og de er raske å lage ! Alt du trenger er litt restegarn, heklenål og , selvfølgelig , en kleshenger . Jeg har brukt garn som passer til heklenål nr.2,5 , lagt opp 5fm i en lm-ring, heklet 2fm i hver på neste omgang = 10fm. Fortsett med å hekle rundt og rundt til trekket er langt nok til halve hengeren (opp til metallkroken ). Hekle en del til, trekk dem på og sy sammen på midten. Du kan evt. pynte med hekleblomster e.l.l.

20120807-114058.jpg
Her er blomsteroppskriften jeg har brukt :
Legg opp med ønsket farge 4lm, sett sammen til en ring.
1.omg: hekle 10fm i ringen
2.omg: bytt farge. X1kjm i neste fm om begge maskebuene, 3lm, hopp over 1fm X 1kjm i første kjm = 5lmb
3.omg: 1fm 6st 1fm om hver lmb =5 blader. Fest med 1kjm i første fm.

Blad : Legg opp 7lm, hopp over 1lm, hekle 1kjm ,1fm ,1hst ,1st ,2st i neste m ,4st i siste m , fortsett å hekle på andre siden av opplegget : 2st i neste m ,1st ,1hst ,1fm ,1kjm. Kutt garnet og fest .

Legg igjen en kommentar

