Bokmerker

Disse heklede bokmerkene er en hyggelig sommeraktivitet for den som har litt restegarn liggende ! Jeg har brukt rester av bomullsgarn ( kan også bruke tynn babyull) som passer heklenål 3 – 3,5.
Du trenger også litt dacronvatt og evt. noen litt store perler til halen. Ellers er det bare fantasien som setter grenser når det gjelder pynt på disse søte bokmerkene !

20120727-150523.jpg

Hode : 5fm i ringen.
2. Omg: 2fm i hver
3. Omg: 1fm 2i neste (15)
4. Omg: 1fm i de to første, 2fm i neste (20)
5.-9. Omg: 20fm
10. Omg: 2 og 2 sm. Fyll med vatt.
11. Omg: 2 og 2 sm. Kutt tråden så du har ca 20cmtil «hale».

Lange ører: Legg opp 10lm, beg i 2.m fra nålen, 8fm, 3fm i siste m, 7fm på andre siden, 2fm i siste.
2fm i første fm på raden, 9fm, 3fm i neste, 9fm på andre siden.

Korte ører : Legg opp 5lm, begynn i 2.m fra nålen, 3fm, 3fm i neste, 4fm på andre siden.

Museører : Start med rosa garn; 4fm i ringen, deretter 2fm i hver (8), bytt til grått garn og hekle 1fm 2 i 1 (12), neste omg 12fm , deretter 1fm 2sm (8), 2 og 2 sm.

Små froskeører : 3fm i ringen, 2i 1 X3 = 6fm, en omg 6fm.

Bamsesnute : 4fm i ringen, 2 i hver.
Bamseører : 4fm i ringen, 2 i hver =8, en omg 8fm.
Bamsehale : som ører, men med en siste omg hvor du hekler to og to m sammen.

Halene er flettet av tre tråder, ca 35 cm hver. Flett en hale som er minst 25cm lang, knyt en knute og tre på perler eller heklet halestump evt. med en perle inni for å få den rund. Avslutt med en
knute så ikke den faller av !
>;;20120812-123120.jpg
Nissehodet hekles som de andre hodene, og med ubleket eller hudfarget garn.

Lue : hekle 4fm i ringen med rødt garn.
1.omg: 1fm i første, 2fm i neste, 1fm , 2fm i siste =6fm
2.omg: x1fm,2 i 1 x =9fm
3.omg: 9fm
4.omg: x 1fm, 2i1 x ,avslutt med 1fm =13fm
5.omg: 13fm
6.omg: x 2fm i 1, 1fm x ,avslutt med 2fm i 1=20fm
7.-10.omg: 20fm
11.omg: Bytt til hvitt garn, og hekle 5omg , deretter 1omg picoter ( 2lm,kjm i første lm, hopp over 1fm, kjm i neste ut omg =10picoter.)
Klipp av tråden, men la den være ca 35cm lang slik at du kan bruke den til å sy fast luen til hodet.
Brett opp den hvite kanten, fest lua til hodet med usynlige sting. Sy på øyne, flett «halen», og sett perler eller en heklet kule i enden (se bamsehale) .

OBS! Når du skal flette «halen» er det lurt å feste en trådhempe øverst på hodet, feste den i en krok e.l.l. Da holder trådene seg stramme mens du fletter !

Her er et bokmerke jeg fant på Virkverket.blogspot.no , og ettersom jeg alltid har hatt stor sans for Knøttene måtte jeg jo prøve meg på dette! Stor takk til Annika som delte oppskriften 🙂

20120817-140718.jpg