Babyteppe i mormor- ruter/ granny square blanket

I dag koser jeg meg med å hekle mormor-ruter i rosa. Jeg liker fargene godt, og egentlig skulle det være et restegarnsteppe, men jeg må nok ut å kjøpe noen flere nøster . Det er ofte sånn med restegarnsprosjektene mine- ihvertfall hvis jeg blir veldig fornøyd med starten !

20120725-125453.jpg

Jeg har brukt DropsBabyMerino, Heklenål 3,5 og strikkepinner 4.

Disse rutene er litt annerledes enn de “gode gamle”- jeg synes de ser ut som blomster, og det passer jo i sommervarmen !
Oppskrift på rutene : Legg opp 7lm og sett sammen til en ring.
2.omg: 12fm i ringen, 1kjm i 1.fm.
3.omg: 2fm i hver fm (12fm), klipp av tråden, og skift farge.
4.omg: 3lm (=1st),5st x3lm, 6st x ut omg. Avslutt med 3lm, 1kjm i 1.st. Skift farge.
5.omg: x(3st,3lm,3st i lm-buen/hjørnet),1lm,3st mellom 3.og4.st,1lm x. Gjenta tre ganger til, avslutt med 1kjm i 1.st. Skift farge.
6.omg: x(3st,3lm,3st i lmbue/hjørne), 9st x (NB! Ingen st rundt lm.) avslutt med 1kjm i 1.st

20130617-112902.jpg
Nå har jeg endelig nok lapper til et helt teppe ! Det gjelder bare å finne ut hvordan jeg skal plassere dem – og innimellom de heklede har jeg strikket lapper i rettstrikk ; pinne 4, 20 m rett fram og tilbake til du har 20 riller . Den første masken på hver pinne tar du løst av !

20130620-105921.jpg
Endelig – etter å ha ligget som løse lapper i en pose i nesten ett år ! Alle tråder festet , alle lapper sydd sammen og en fin heklekant som avslutning 😀

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

Baby blanket, crocheted and knitted squares , made in DropsBabyMerino.

The crochet squares ; see Flower Square . Use crochet needle 3,5.
Knitted squares ; use two double pointed needles size 4.
Cast on 20 st, garter stitches ; row 1: kn, row 2: kn. 40 rows, or until you have a square !

NB! Make the crochet squares before the knitted ones. It’s easier to get the right size that way ; maybe you have to cast on a couple of extra st, or fewer , to get it right !

Advertisements

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Cathrin Haugsland
    Jul 06, 2013 @ 02:28:10

    Det er utrolig vakkert sitter å prøver på min første heklelapp, er det lov å spørre hva slags garn du har brukt og hvor mange lapper, min kusine venter barn og jeg kan noen ganger føle hva det blir og føler sterkt det blir ei jente, kan jo være jeg tar feil men da kan jeg jo sende teppet til Amandaprosjektet.

    Svar

    • bonzostrikk
      Jul 07, 2013 @ 08:56:18

      29 heklede og 34 strikkede lapper på ca. 8,5×8,5 cm. Jeg brukte DropsBabyMerino – synes det er det beste garnet å både strikke og hekle av til små babyer 🙂 Størrelsen ble 65×80 cm – bra til vognteppe tenker jeg !